Dnes:15°C

Zítra:12°C

Pondělí 26.9. Andrea
Menu

Na tuhnoucí klouby platí jedině pohyb

Na tuhnoucí klouby platí jedině pohyb

foto: Freepik.com

03. 06. 2022 - 12:34

Budí vás v noci bolesti zad, hlavně v oblasti kyčlí a bederní páteře? Připadáte si ztuhlí, nepohybliví a jen těžko vstáváte z postele? Ráno se zase rozpohybujete, rozcvičíte, případně je po ruce přítel: léky na bolest kloubů a denní kolotoč může začít.

Období bolestivých kloubů a zdánlivého klidu se střídají, což není pro náš pohybový aparát nejlepší. Snadno se necháme ukolébat, že už je dobře, léky na bolest kloubů zabírají, i to kolo, případně squash s kamarádem ještě zvládnete. Tak o co jde? Čas od času se přidá běžná viróza: horečka, bolesti celého těla, únava. Za dva, tři dny v posteli se to zlepší. Ovšem v případě chronického kloubního onemocnění zvaného Bechtěrevova nemoc se v průběhu týdnů a měsíců těchto nepříliš specifických obtíží šíří zánětlivé onemocnění klouby celého těla a napadá ty největší (páteř, kyčel, kolena), ale i periferní. Původ nemoci není úplně jasný, roli hraje dědičnost, ale i řada vnějších vlivů, například infekce. Jisté je, že víc ohroženi jsou muži, a to v poměrně nízkém věku (mezi 15 a 30 lety). Bechtěrevova nemoc postupně mění vazivovou tkáň zánětem na tuhou kostní a nemocný má velké problémy s pohybem.

Léky a cvičení dokážou hodně!


I proto je zásadní, stejně jako u většiny nemocí, včasná diagnostika. Ta umožní rychle nasadit léčbu, která spočívá ve zmírňování bolesti a působení proti zánětlivému procesu. To dokáží nesteroidní antirevmatika (Ibuprofen).  Ovšem zásadním a nejpodstatnějším způsobem, jak zmírnit příznaky a zpomalit postup dosud nevyléčitelné choroby je pravidelné rehabilitační cvičení, které je zaměřené především na posílení břišních a zádových svalů. Ty drží páteř (Bechtěrevici se s postupující nemocí hodně hrbí a ohýbá se jim páteř), snaha o zachování pohyblivosti páteře nácvik správného dýchání.

Fyzioterapeuti nejdřív zjistí rozsah postižení kloubů na obratlích, měkkých tkání podél páteře, spojů mezi obratli a žebry a dechovou kapacitu plic (ta se postupně omezuje kvůli snížené hybnosti hrudníku). Poté naučí své klienty správné cvičební soustavy, které mají za cíl udržet pohyblivost celé páteře, především na udržování bederní lordózy (zakřivení dopředu), na zabraňování zvětšení hrudní kyfózy (vyhrbení) a na rotační pohyby. Klientům pomáhají zvládat svalovou dysbalanci, protahovat zkracující se svaly, učí hrudní a brániční dýchaní. Samozřejmostí je trénink správného držení těla, polohování vleže na břiše či zádech. Ke cvičení můžete využívat pomůcky TRX systém, balony, BOSU, nafukovací podložky. Cvičení je třeba doplnit plaváním, chůzí, jízdou na kole, ale i správným stravováním.

Další články